-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8531 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

خانمي به علت بيماري داخل كه دارد، خيلي كم خون مي بيند. آيا اين خون استحاضه است؟ كسي كه مستحاضه است، مي تواند بعد از انجام غسل به مسجد برود؟

معيار كلي در خصوص حيض و استحاضه اين است كه در حيض اگر زن حداقل سه روز پشت سر هم و حداكثر ده روز خون ببيند، حيض محسوب مي شودو بايد سه روز اوّل حيض حتماً پشت سر هم باشد، پس اگر مثلاً دو روز خون ببيند و يك روز پاك شود و دوباره يك روز خون ببيند، حيض نيست.(1)

اگر زن سه روز پشت سر هم خون ببيند و پاك شود، چنانچه دوباره خون ببيند و روزهايي كه خون ديده و در وسط پاك بوده، روي هم از ده روز بيشتر نشود، روزهايي هم كه در وسط پاك بوده، حيض حساب مي شود.(2)

لازم نيست در تمام سه روز خون بيرون بيايد، بلكه اگر در فرج خون باشد، كافي است، و چنانچه در بين سه روز مختصري پاك شود و مدت پاك شدن به قدري كم باشد كه بگويند در تمام سه روز در فرج خون بوده، باز حيض است.(3)

اگر بعد از گذشت ده روز از زماني كه خون ديده و عادت ماهيانهاش بوده، خون ببيند، مقدار بيشتر از ده روز استحاضه محسوب مي شود كه استحاضه خود يا قليله يا متوسطه و يا كثيره است. زني كه مستحاضه است، اگر غسلهاي واجب خود را به جا آورده باشد، رفتن به مسجد و توقف در آن، خواندن سورهاي كه سجده واجب دارد و نزديكي شوهر با او حلال مي شود، اگر چه كارهاي ديگري را كه براي نماز واجب است، مثل وضو و عوض كردن پنبه و دستمال انجام نداده باشد.(4)

پي نوشتها:

1. حضرت آيت اللَّه فاضل لنكراني، توضيح المسائل، ص 77 و 78.

2. همان، ص 78، مسئله 445.

3. همان، مسئله 443.

4. همان، ص 76، مسئله 429.











مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.